Tilbage til Sådan hjælper vi

Brobygning mellem patienter/pårørende og personale

Brobygning mellem patienter/pårørende og personale

Teamet bliver også brugt til opgaver, som relaterer sig til brobygning (mediering og mægling), ofte i forhold til patienter/pårørende og personale. Der kan være tale om en usikkerhed, udfordring eller ligefrem en konfliktsituation, hvor personalet har brug for en tredjeperson som mægler eller blot for at få perspektiveret tingene. Der kan også være situationer hvor patient/pårørende ikke ved særlig meget om sundhedsvæsnet og dets opbygning, hvor de frivillige kan træde til, informere og forklare over for patienten/den pårørende.

En frivillig fortæller om arbejdet som brobygger/mediator

Nadia Qureshi fortæller om arbejdet som brobygger/mediator ”I korte træk handlede det om en situation, hvor en familie, af vist nok tyrkisk baggrund, havde rejst en klagesag mod en hospitalsafdeling. Familien var i krise, og personalet på afdelingen var også berørt af situationen. Personalet indkaldte til et dialogmøde med familien og ønskede, at ERT skulle …